15.1-17.1.2022 19:45. Enom DNS-palveluissa ongelmia. Haittasi mm. sähköpostin kulkua asiakaspalveluun.

Yhteenveto: Kaikki asiasta johtuvat ongelmat ovat korjautuneet 17.1 kello 19:45 mennessä ja toimivat normaalisti. Suurin osa kriittisistä Ajas-palveluista oli koko tapauksen aikana käytössä, lukuunottamatta alempana listattuja toimintoja. Asiakaspalvelun sähköposti ei kuitenkaan toiminut koko katkon aikana @eneroc.com päätteisiin osoitteisiin, emmekä saa niitä viestejä jotka on tuolla välillä lähetetty. Jos lähettämänne yhteydenotto asiakaspalveluun epäonnistui ja saitte paluuviestinä virheilmoituksen, olemme opastaneet käyttämään osoitteena vastaavaa sähköpostia @ajas.fi -päätteisenä ja yrittämään uudelleen.

Jälkiselvitys tapahtuneesta

Enom -nimisen verkkopalveluntarjoajan rutiininomainen huoltokatko venyi täysin käsittämättömällä tavalla yli viikonlopun ja rikkoi kriittiset DNS-toiminnot. Enom oli ennalta tiedottanut 12 tuntia kestävästä datakeskuksen migraatiosta, minkä ei pitänyt vaikuttaa DNS-palveluihin lainkaan. Viestin mukaan vain käyttöliittymät olisivat poissa pelistä tuona ainana, mutta verkkotunnukset toimisivat normaalisti. Koska kyseessä on suuri palveluntarjoaja, luotimme tämän tiedotteen sisältöön. Näin ollen emme voineet kohtuudella varautua ennalta siihen, että rutiininomainen huoltotyö vaikuttaisi elintärkeisiin nimipalveluihin, jotka olivat hajautettu jopa 5 eri palvelimelle.

Ongelma vaikutti satoihintuhansiin verkkotunnuksiin ympäri maailman. (Enomin alla on rekisteröity 6 miljoonaa verkkotunnusta nettisivujensa mukaan) Myös verkkotunnus eneroc.com on hankittu aikanaan tätä kautta ja sidottu Enomin nimipalvelimiin, joten suurin osa sähköposteista eivät ole tulleet perille tänä aikana, jos ne on lähetetty @eneroc.com -päätteisiin sähköposteihin.

Ajas-palveluun (ajas.fi-osoitteen alla toimiviin) tämä ei vaikuttanut, koska sen nimipalvelut on hajautettu useammalle maantieteelliselle palveluntarjoajalle eikä yhden katkos estä koko palvelun toimintaa. Havaitsimme kuitenkin ongelmia muissa oheispalveluissa kuten verkkokaupat osoitteessa ajaskauppa.fi, jossa oli epäonnisesti käytetty Enomin juurinimipalvelusta riippuvia DNS-tietueita.

Pahoittelemme meistä riippumatonta ongelmaa, johon emme voineet puuttellisen tiedotuksen takia varautua. Kun Enom palautuu käyttöön, teemme toimenpiteet että vastaava tilanne ei enää jatkossa voi vaikuttaa meihin. (DNS-tietueiden hajauttaminen useamman juurinimipalvelun alle eneroc-verkkotunnuksella).

Päivityksiä aiheeseen 17.1.2022
– 11.50 Korjattu yksittäisten asiakkaiden verkkotunnuksien DNS-tietueita, joissa oli riippuvuuksia Enomin palveluun.
– 10:55 Rakensimme ohituksen ongelmaan koskien yllä mainittuja ajaskauppa.fi -verkkotunnusta ja PDF -generointipalvelua. Kuittien ja laskujen tulostamiseen liittyneet ongelmat korjautuivat kaikki heti tämän päivityksen jälkeen.
– 10:30 Ongelma vaikuttaa PDF-generointipalveluun, jota käyttää ainakin Ajas Touch laskujen lähetys ja kuittitulostus.
– 9:00 Ongelma vaikuttaa myös ajaskauppa.fi -verkkotunnuksen alla oleviin palveluihin.

Tietoja palveluntarjoajasta Enom
https://en.wikipedia.org/wiki/Enom

Muita artikkeleja aiheesta maailmalta
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/enom-data-center-migration-mistakenly-knocks-sites-offline/

https://downdetector.com/status/enom/

Enomin oma tiedotus asiasta
Enom tiedotus